پوست صورت
نوشته شده توسط : فاطمه

پوست صورت

پوست صورت :پوست،وسيع ترين عضو بدن است .پوست کف دست و پا از ضخیم ترین قسمت های پوست بدن است و نازک ترین قست پوست ،پوست صورت می باشد.

پوست صورت

قسمت های مختلف پوست

پوست از دو قسمت اپيدرم  و  درم ساخته شده است. اپيدرم از يك لايه خارجي مرده (سلول هاي شاخي) كه شامل مواد چربي به خصوصی هستند تشكيل شده است. لايه مالپيگي در پايين ترين قسمت اپيدرم قرار دارد. این لایه به طور مرتب تقسيم بندی شده و در صفحه اي به موازات قشر سطحي، لايه تازه ای مي سازد.

 

 

درم لايه حقيقي پوست بوده و دارای پروتئين رشته اي (كلاژن) است. درم دارای بافت الاستيك و خيلي محكمي است. تغذیه درم با مقدار زيادي از رگ هاي خوني می باشد.در درم رشته هاي عصبي، غدد چربي ، عرق و نيز ريشه مو  وجود دارند.

 

 

غدد چربی

غدد چربي از كيسه هاي كوچكي تشکیل شده است كه به فوليكول هاي مو باز مي شوند و درهمه نقاط  پوست غير از كف دست و پا و پايين انگشتان وجود دارند . تعداد زیادی از این غدد چربی به تعداد زيادي در  پوست سر وجود دارند و مواد روغني ای به نام سبوم ترشح مي كنند. اين مواد موجب نرم نگهداشتن پوست و ساقه مو می شوند.

 

 

 غدد عرق

غدد عرق در همه جای بدن موجود است و از کلاف های به هم پیچیده ی زیادی تشکیل شده است.

 

 

رنگ پوست صورت و بدن

رنگ پوست صورت و بدن برحسب نژاد، هوا، فصل و نحوه زندگي قابل تغیير است.رنگ دانه های مختلفی  بر رنگ پوست صورت و بدن تاثیر دارند. از مهم ترین رنگدانه ها ملانین است ،کاروتن زرد رنگ میباشد، ملانویید به ملانین شباهت دارد.

 

 

 

پوست صورت بسیار حساس است و باید به موادی که روی آن می‌گذارید، توجه کنید. در غیر این صورت پوست صورت دچار آسیب‌‌های غیرقابل جبرانی می شود ، در ادامه به بعضی از مواردی که باعث آسیب به پوست می شوند  میپردازیم:

 

موادی که نبایدمستقیما روی پوست قرار داده شود

 

 

خمیر دندان

حتما شنیده اید که خمیر دندان را برای خشک کردن جوش های سر سیاه یا از بین بردن لک پوست صورت استفاده میکنند اما در واقع خمیر دندان رطوبت طبیعی پوست صورت را از بین می برد و گاهی اوقات سوختگی شیمیایی ایجاد میکند و جوشگاه هایی روی پوست به وجود می آورد که به آسانی قابل درمان نیستند. توصیه میشود به جای خمیر دندان از بنزوییل پراکسید یا روغن درخت چای به صورت موضعی استفاده شود.

 

 

آب داغ

استفاده از آب یا بخار داغ برای پوست صورت اصلا مناسب نیست زیرا موجب باز شدن منافذ و روزنه‌‌‌های پوست صورت می‌شود و باعث بروز التهاب و عفونت‌‌‌های جدید میشود ‌‌. استفاده از آب ولرم به جای آب جوش هنگام استحمام به‌خصوص در زمستان که پوست حالت خشکی دارد بهتر است.

 

 

لیمو

لیمو ماده‌ای اسیدی است که باعث تحریک پوست صورت میشود و سوزش پوست و در برخی موارد اگزماهای شدید را به همراه  دارد.

 

 

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یکی از مواد برای ضد عفونی کردن زخم ها میباشد اما آن را به دلیل خاصیت خورندگی  هرگز روی پوست صورت نباید استفاده کرد زیرا موجب سوختگی و تاول پوست میشود.

 

 

جوش شیرین

اگر میخواهید از جوش شیرین به عنوان لایه بردار استفاده کنید ایده خوبی نمیباشد چون پوست صورت به طور طبیعی دارای یک لایه با ماهیت اسیدی است که از چربی پوست محافظت کند. اگر ماده ای قلیایی مثل جوش شیرین به پوست برخورد کند باعث آسیب دائمی پوست میشود.

 

 

 الکل

الکل نیز مثل آب اکسیژنه برای ضدعفونی جراحات مناسب است، ولی اگر روی پوست صورت استفاده شود موجب التهاب می‌شود‌‌. هرگز از این ماده به‌عنوان تسکین‌دهنده یا ضدعفونی‌ کننده نباید روی پوست صورت استفاده کرد.

 

 

‌‌ وازلین

برای حفظ کردن پوست های خشک و حساس مناسب است. به علاوه پوششی مناسب برای بریدگی ها و جای گزند حشرات است ،اگرچه در صورت استفاده از وازلین پوست بسیار نرم و لطیف است  اما به مرور با ایجاد لکه ها ی ضخیم روی پوست باعث حبس شدن چرک و لک ها و خشک و لک دار کردن پوست صورت را به همراه دارد.

 

بهترین چیز برای پوست صورت

برای داشتن پوست صورت زیبا و درخشان میتوانید در رژیم غذایی خود از مواردی که در زیر گفته شده استفاده کنید :

 

زیبایی پوست صورت با اسفناج

اسفناج غذایی مقوی است که منبع بسیار خوبی از ویتامین های مختلف از جمله است،E، A، وC، ـ آهن، کلروفیل، فولیت،منیزیم ، فیبر و پروتئین گیاهی است که تمام این مواد برای زیبایی پوست صورت لازم است.

 

 

ماهی قزل آلا برای پوست صورت

 

ماهی قزل آلا سرشار از ویتامین D است که باعث سالم ماندن قلب مغز و استخوان می شود و افسردگی و اضطراب را کاهش میدهد ،این ماهی با داشتن اسیدهای چرب امگا3 باعث آبرسانی  و مرطوب نگه داشتن پوست صورت و بدن می شود.

 

 

فلفل قرمز

 

پخته و خام فلفل قرمز پوست صورت شما را فوق العاده می کند. یک عدد فلفل قرمز در روز نیاز صد در صد روزانه شما به ویتامین  سی را برطرف میکند ،فلفل سرسار از ویتامین B6 ،فیبر و کاروتنوید است که با التهاب و چین و چروک  پوست صورت مقابله میکند.

 

 

 گوجه فرنگی و پوست شاداب

 

تحقیقات و بررسی ها اثبات کرده اند که گوجه قرمز برای پوست صورت و بدن بسیار مفید است. گوجه فرنگی منبع بسیار عالی آنتی اکسیدانها می باشد که به سلامتی پوست کمک کرده وموجب حفاظت از رنگدانه ها می شود. گوجه فرنگی را به غذایتان اضافه کنید و یا آن را همراه سالاد بخورید. مقدار مواد آنتی اکسیدان آن هنگامی که گوجه را می پزید بیشتر می شود در نتیجه  انواع گوجه های پخته و سس های گوجه را با خیالی آسوده  استفاده کنید.

 

 

شکلات

شکلات برای پوست مفید است و باعث آکنه نمی شود ،اما چون شکلات دارای کالری است باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

 

 

شفافیت پوست با میوه های آبی و بنفش

این میوه ها جزو بهترین غذاها برای پوست صورت و بدن می باشند. آلو قرمز،آلو ،توت و تمشک  سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با رادیکالهای آزاد مقابله میکنند . رادیکالهای آزاد از طریق مواد شیمیایی که در طبیعت وجود دارند و یا از طریق غذاهای فاقد مواد مغذی وارد بدن می شوند. این میوه ها همچنین به شما کمک می کنند که پوست صورت شما شاداب و سالم بماند.

 

 

برای صاف شدن پوست صورت چه باید کرد؟

 

تغذیه :کافی است  روزتان را با یک لیوان شیر شرع کنید تا متوجه تاثیر شیر بر پوست صورت خود شوید.

خواب: تاثیر بی خوابی بر پوست صورت بیشتر از خواب خود را نشان میدهد پس سعی کنید به اندازه کافی بخوابید.

ورزش :ورزش مانند یک داروی گیاهی برای هر بیماری مفید است حتی برای پوست صورت

آرامش:  آرامش داشتن پوستی شاداب را به همراه می آورد.

شستشوی مرتب: باتوجه به نوع پوست ،آن را به دفعات کافی شستشو دهید و سپس با استفاده از کرم های مخصوص پوستتان را تغذیه کنید.

 

 

3نوع ماسك طبيعى صورت

برای پوست های چرب و آکنه دار ،نصف پرتقال را همراه با پوست آن و کمی لیمو ترش ترکیب کنید و روی پوستتان بمالید سپس با آب ولرم شستشو دهید .این روش سبب می شود پوست صورت شما تقویت شده و باطراوت شود.

 

 

کمی شیر را با بادام رنده کرده و سپس با هم ترکیب کنید و روزی یک بار روی پوست صورت خود بگذارید.این روش برای از بین بردن جای زخم ها بسیار مفید می باشد.

 

آناناس جز  میوه هایی است که برای از بین بردن جای زخم  بسیار مناسب است.عسل نيز در اين زمينه تأثيرات مثبتى دارد. مى توانيد آن را با شير تركيب كنيد يا اين كه مستقيم روى پوس صورت خود  قرار دهید .

 

 

ورزش

 

از آنجا كه ورزش مانند يك داروى همه كاره براى هر بيمارى مفيد است، سلامت پوســت هم از اين قاعده مستثنا نيست. ورزش منافذ پوست را باز مى كند و باعث تنفس آن مى شود.

 

 

آرامش

 

مى توانيد با اســترس ها و اضطراب هايتان به جنگ با پوست خود بروید و یا با آرامش خاطر به داشتن پوستى شاداب برای خود كمك كنيد.

شستشــوى مرتب

براى داشتن پوستى ســالم با توجه به نوع پوست، آن را به دفعات مناســب بشوييد. بعد از شستشو بايد با استفاده از كرم هاى مخصوص پوستتان را تغذيه كنيد.

 

منبع : http://drsodaei.com/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA/





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: